Cova dels Llimacs

La Cova dels Llimacs és una de les cavitats situades per sobre del Collet del Llor, a la part superior de les canals que hi han entre el Cavall Bernat de la Vall i les Monges de la Muntada.
Diversos blogs i publicacions atribueixen equivocadamente el nom de cova dels Llimacs com a mínim a dues cavitats del massis de Sant Llorenç del Munt i la Serra de l'Obac. Es tracten de la Balma dels Traginers i la Cova de la Vall. El primer error es va originar a un blog d'excursions i, per l'efecte copia, s'ha extès a d'altres llocs d'internet. La raó del segon error és més comprensible ja que, tot i tenir característiques molt diferents, les dues coves:
1) són molt properes (només estan separades per uns 70 metres).
2) tenen una altitut semblant.
3) estan situades a les capçaleres i a la vessant dreta de les seves dues respectives canals (que són veines i culminen en el mateix roquissar, sota el cim del Montcau).
L'edició del 1988 del mapa del Centre Excursionista de Terrassa va incorporar la designació de Cova dels Llimacs, però per atribuir-lo a la Cova de la Vall, que està situada a la canal més frequentada ja que es fa servir per anar des del Coll del Llor fins el Cavall Bernat de la Vall i el camí superior del Montcau.
Però, en realitat, el nom de Cova dels Llimacs ja s'havia donat previament a una petita cavitat ubicada a la canal veina del sud. Aquest sector del Montcau va ser inspeccionat l'any 1976 per l'Equip de Recerques Espeleolèogiques (ERE) del Centre Excursionista de Catalunya. Van ser els membres d'aquest grup els que van triar la toponimia de Llimacs per a designar una cavitat i, com és costum, van deixar-hi constància amb la clàssica pintada a l'accès de la cova:

Per arribar a la cova dels Llimacs cal pujar des del Collet del Llor per la canal on es troba la cova de la Vall.
Dalt de tot hi ha un roquissar amb moltes fites que condueixen fins a la part superior del Montcau. En lloc de continuar la pujada, cal seguir uns pocs metres el roquissar a l'esquerra fins a l'inici de la següent canal boscosa. Baixant un xic fins a la seva capçalera ja es veu la cova del Llimacs. Per accedir a la seva boca cal superar una rampa de sorra. Dins la cavitat es baixa per continuar per la seva única galeria.