Avenc del Mas de l'Espluga, "l'embut" escàpol

L'Avenc del Mas de l'Espluga és una de les nombroses cavitats retrobades als anys 80 pel tàndem espeleològic format pel Joan Boixader (fill de l'antic masover de La Mata) i pel Jaume Claverí. La troballa va ser realitzada el 26 d'octubre del 1986 a la capcelera del Sot de l'Espluga, uns 240 metres al nord-est de les ruînes del mas medieval, que conserva restes d'opus spicatum, i uns 390 metres al sud-est de les balmes obrades del turó. Aquestes construcciones recorden l'antic poblament de l'indret, que contrasta amb la seva actual solitud.
En el mateix sot, només 180 metres més a l'est, hi ha un altre petit avenc; que rep el nom del torrent de l'Espluga. I, en direcció oposada, a uns 540 metres, es troba el gran i conegut avenc de l'Espluga, que és el més profund de Sant Llorenç de Munt i l'Obac.
L'1 de novembre del 1986, només una setmana després de la localització de l'avenc del Mas de l'Espluga, els descobridors hi van tornar, acompanyats del Xavier Badiella, per a fer l'estudi i topografia. Tenien por que l'atapeida vegetació de l'índret i la manca de referències clares, dificultès la visita de la cavitat. En Xavier Badiella va advertir que "tot i voltar força per l'indret, l'avenc se'ns fa escàpol massa sovint".
Les seves paraules van ser profètiques. Aquest avenc va ser considerat perdut entre 1995 i el 2009. A banda de les dificultats naturals, els problemes de localització van augmentar perquè es van agafar incorrectament les coordenades GPS i es situava l'avenc 150 metres desplaçat del seu lloc real.
Finalment el maig del 2009 va ser retrobat pel Jordi Guillemot en una de les seves intenses jornades de recerca al massis i en Ramon Suades hi va anar per agafar les dades GPS correctes. No obstant, com es van mantenir també publicades les antigues referències, aquest avenc ha continuat originant problemes de localització i divertides polèmiques.

L'avenc del Mas de l'Espluga es caracteritza per una ampla boca, delimitada en un dels seus costats per una llarga paret de roca de cinc metres d'alçada, sota la qual s'obre un estret forat. En canvi, l'altre costat està format per una pendent arbrada.
En total l'avenc té un recorregut de 18 metres, una amplada de 5 metres i una fondària de 5 metres pel nord i de 3 metres pel sud.

Amb dimensions diferents, l'avenc del Mas de l'Espluga recorda a un altre veí seu, l'avenc de la Pola, del qual està separat per una estreta carena.

Per conèixer la cavitat és recomenable fer una emboscada i interessant ruta per la capcelera del sot de l'Espluga que inclogui també l'altre petit avenc i, per suposat, el mas medieval, les restes del roure monumental, les antigues balmes i el gran avenc de l'Espluga. Fins al sector es pot arribar seguint el corriol que, des del coll de Tres Creus, passa per la Porquerissa i els Castellots de Tanca.
En un pelat de roca hi ha una bifurcació. El camí que baixa va directament al turó i les balmes. Cal agafar el corriol que puja a l'esquerra i resegueix la carena que porta al mas de l'Espluga. Als 270 metres, després de travessar un nou pelat de roca, s'hauria de trobar una fita de pedres que avisa que cal girar a la dreta.

Un cop abandonat el camí carener:
1) Cal recòrrer per dins del bosc uns 130 metres en forta pendent i en direcció cap el nord, amb una lleugera tendència a l'est. No hi ha cap dificultat per arribar fins a la petita boca de l'avenc del Torrent de l'Espluga (Veure en Google Maps).
2) Trobant el millor pas entre alzines i pins, cal continuar cap a l'oest uns 180 metres. Després de passar per un excel.lent mirador de les balmes, s'arriba a l'avenc del Mas de l'Espluga (Veure en Google Maps)

3) Des de la cavitat la millor opció és anar directament pel bosc fins el mas de l'Espluga, tot i que també es pot tornar (en direcció sud) al camí carener i acabar igualment a les ruïnes. Des d'allà es continua fàcilment fins a la resta de punts d'interès de l'Espluga.