La Pinassa Flàvia

La Pinassa Flàvia té unes grans dimensions, sense arribar a ser monumentals. El seu perímetre fa 2,18 metres, però té una destacada característica que l'aporta singularitat:
- el seu tronc i, especialment, una grossa branca inferior estan retorçades, fet que recorda a alguns dels pins cargolats de l'Era dels Enrics.

LOCALITZACIÓ:
La curiosa Pinassa està situada a la vessant esquerra de la canal de la Font Freda, és a dir, l'oposada a l'indret on es troba la coneguda surgència.
No hi ha cap camí que porti fins a la Pinassa. Per anar-hi cal endinsar-se pel bosc des de la carena del Pagès.
En direcció del Montcau a la Mola, un cop superat el roure del Palau, a l'esquerra es pot veure un altre exemplar cargolar de pinassa. Més endavant, hi ha un camí que surt cap a l'esquerra cap el coll de Tanca. Doncs seguint per la carena de Pagès, 70 metres més endavant del trencall amb aquest camí, cal baixar pel bosc. Als 120 metres cal cercar visualment la Pinassa, fàcil de reconèixer per la seva forma i la seva peculiar branca inferior.