Matadepera localitza una nova font natural, a la carena dels Monjos, sobre el torrent del Salt

Matadepera ha trobat una nova font natural, segons ha desvetllat l'Antoni Garcia, més conegut com el Pintoret, al programa Això és La Mola, de Matadepera Ràdio. La troballa ha estat ja batejada com la font del Nasi.
La surgència es troba en un roquissar de la vessant est de la carena dels Monjos, sobre el torrent del Salt. Pertanya, per tant, a la conca del riu Ripoll. La font queda a mig camí entre el centre el poble i la Roca de les Onze Hores.
La surgència ha estat localitzada per l'Antoni Garcia en base a la informació que li va donar un altre veí de Matadepera, Joan Busqueta i Arola, mort fa uns anys. Com en Busqueta era conegut a Matadepera com el Nasi, el Pintoret ha decidit posar-li aquest nom a la font,
El Nasi, que era boscater, va realitzar la troballa original a la decada dels 50, però només ho va compartir amb la seva familia, amb la que hi anava alguns caps de setmana.
L'aigua brolla directament de la roca i s'acumula en un forat. Tot fa pensar que la font és intermitent, si bé de moment sempre s'ha trobat ple el dipòsit natural.
Com a homenatge al Nasi, l'Antoni Garcia organitzarà una acte a la font.

El Torrent del Salt
El Torrent del Salt neix sota el pla dels Monjos (on hi han els coneguts dipòsits que són el punt de partida de les excursions a La Mola) i queda delimitar per les carenes dels Monjos i de la Costa de Tet. El seu recurregut és de 2,7 quilòmetres, fins que conflueix amb el torrent de la Codoleda, que baixa per Can Torres i Can Solà del Racó. Tots dos formen el torrent de la Betzuca.
Gran part del torrent del Salt afortunadament es va lliurar de ser urbanitzat, a diferència del que va succeir a la vessant oest de la Carena dels Monjos, on es troba la urbanització del Pla de Sant Llorenç.
Als segles XIX i principis del XX el torrent va ser un dels llocs de treball pre-industrial de Matadepera. Hi havien diversos grups de forns de calç (dels quals es conserven restes) així com la pedrera de l'Angelet i d'altres més petites. La part més propera al poble acull actualment un circuit de trial, molt actiu els dies de festa.
La part més alta (a partir de la cota dels 500 metres) és la millor conservada. Allà es troba la nova font, que s'afegeix a d'altres índrets naturals, com dos avencs (del Salt i del Torrent del Salt) i dues coves (del Salt i Tendra), entre d'altres punts d'interès, que anirem explicant.

Camins per anar a la font.
Qui no vulgui esperar a l'acte de l'Antoni Garcia per anar a visitar la font, té dues opcions de ruta:

- Una molt curta, express, gens excursionista, de només 350 metres. Consisteix en deixar el cotxe al carrer dels Monjos, en el punt on l'antic i veritable camí dels Monjos abandona la part asfaltada i segueix a la dreta per la pista de la carena. Hi ha un pal indicador. En arribar a la primera curva (a l'esquerra) cal seguir per un corriol que baixa a la dreta i, a continuació, seguit un altre trencall a la dretra. Als 120 metres unes fites alerten que cal tornar a girar a la dreta i, emboscar-se durant uns 70 metres. Després de passar per diversos arbres caiguts i, amb sort, una petita carbonera, s'arriba a un roquissar. Abans de travessar-lo cal baixar uns metres. La surgència es troba amagada sota el roquisssar, radera d'uns matolls.

- La segona alternativa també és curta. Té poc més d'un quilòmetre, però permet conèixer altres punts d'interès del torrent. També té el seu origen al camí dels Monjos, però més abaix, a Can Prat, a la cantonada dels carrers Gaietà Vallès i Francesc Badia. Des d'allà arranca una pista que recorre la vessant hidrogràfica dreta del torrent del Salt. Seguint aquest pista es passa per la cantera de l'Angelet i dos dels molts forns de calç de l'indret.  Quan el camí gira a la dreta, cal seguir uns 120 metres i trencar a l'esquerra pel corriol que puja de nou fins el camí dels Monjos. Al cap d'uns 250 metres es trobaran les fites indicades en la primera ruta.